wysłany przez Administrator
na czw., 01.05.2014
- Tworzymy listę poleceń i zasad, które są najczęściej lekceważone przez dziecko w domu lub takie, których dziecko powinno przestrzegać.
- Zastanawiamy się, które polecenia są dla nas naprawdę ważne ( dlaczego to dla nas takie ważne, sensowne, konieczne ) oraz co się stanie, jeśli dziecko zignoruje to polecenie.
- Pochwalmy dziecko, jeśli wykonało polecenie i nie zapomniało o zasadach. Możemy też pomyśleć o pozytywnych konsekwencjach za pożądane zachowania, aby się one utrwaliły.
- Nie odwlekamy wyciągania negatywnych konsekwencji.
- Negatywne konsekwencje muszą być możliwe do zrealizowania. Trzeba wziąć pod uwagę własne możliwości i sytuację dziecka.
- Negatywne konsekwencje muszą być stałe.
-
Należy też wypracować w przypadku każdej reguły i zasady tzw. naturalne konsekwencje:
- Naprawienie szkód
- Wyłączenie z sytuacji
- Zmniejszenie wzmocnień pozytywnych i odbieranie przywilejów
- Ograniczenie swobody działania
- Wyciągamy negatywne konsekwencje jak najspokojniej.
-
Wyciągamy negatywne konsekwencje, gdy:
-
zachowanie jest już zakończone
- nazywamy naruszoną zasadę
- dajemy dziecku możliwość wypowiedzenia się
- uzasadniamy jeszcze raz obowiązującą zasadę
- wyciągamy negatywne konsekwencje
-
zachowanie dziecka jeszcze trwa
- powtarzamy polecenie
- zapowiadamy, że będziemy musieli wyciągnąć konsekwencje
- dajemy możliwość wypowiedzi
- wyciągamy negatywne konsekwencje
-
zachowanie jest już zakończone
- Nie przeprowadzamy dyskusji z dzieckiem na temat sensowności reguł, poleceń. Jeśli rozmawiamy, to nie bezpośrednio po zdarzeniu.
Zasada brzmi ......
Konsekwencją jej złamania jest ............
Więcej o tym nie rozmawiam
Na podstawie materiałów szkoleniowych zebrali Helena Gajewska i Artur Madera