Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ogłoszony przez UNESCO. Jego ideą jest zwrócenie uwagi społeczności międzynarodowej na bogactwo różnorodności językowej świata i konieczność jego ochrony.
Dzień ten ustanowiony został w czasie 30. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO 17 listopada 1999 roku. Święto upamiętnia wydarzenia w mieście Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji. Domagali się oni nadania językowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch języków urzędowych w Bengalu Wschodnim.
Nauka języka ojczystego i możliwość zgłębiania wiedzy, stanowią podstawę rozwoju każdego człowieka; jest to trzon szeroko rozumianej kultury. Nasza szkoła także włączyła się w obchody tego święta. Językoznawcy podkreślają, że część Polaków nie dba o poprawność języka polskiego. Wielu wypowiada zdania składające się wyłącznie z wulgaryzmów. Wymowa jest niedbała, niewyraźna. Końcówki wyrazów są niewyraźnie wypowiadane lub w ogóle. Dlatego uczniowie przygotowali plakaty, które wskazywały na najczęściej popełniane błędy oraz zawierały poprawne formy, by utrwaliła się ich właściwa forma
Ok. 80% naszego słownictwa to słowa obce, zapożyczone z innych języków. "Niektóre słowa, które na pierwszy rzut oka wydają się polskie, tak naprawdę są zapożyczone z innych języków, np. słowo chleb zostało zapożyczone z języka niemieckiego" - podaje zastępca Instytutu Polonistyki Akademii Pomorskiej. "Najbardziej denerwujące zapożyczenia to te, które można spokojnie zastąpić językiem ojczystym, ale się tego nie robi." Dbajmy więc o siłę naszego języka i nie używajmy wyrazów obcych, jeśli możemy użyć zakorzenionych już w polszczyźnie. Dbajmy o to pisząc e-maile czy SMSy. Jak widać niektórych zapożyczeń nie da się uniknąć;) Takie pożyczki językowe są potrzebne, bo wypełniają lukę w języku i pozwalają nazwać nowe zjawisko.
Aby uczcić ten dzień uczniowie wzięli udział w konkursie promującym znajomość języka w mowie i piśmie. Każda klasa otrzymała zadania do wykonania, które dotyczyły znajomości związków frazeologicznych, poprawności językowej oraz ortograficznej, a także znajomości literatury.
Starajmy się, więc "aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa".
(mac)