Wycieczka do Trójmiasta dofinansowana w ramach przedsięwzięcia MEiN pn. “Poznaj Polskę”

Celem wycieczki było uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.
W dniach 8-10 maja klasy VI A i VI B wybrały się na wycieczkę do Trójmiasta. Pobyt zaczęliśmy w Sopocie od spaceru ulicą Bohaterów Monte Cassino, wzdłuż której znajduje się wiele kawiarni i restauracji tworzących przyjemny i lekki klimat, minęliśmy słynny Krzywy Dom, dochodząc w ten sposób do najdłuższego drewnianego molo w Europie. Zaparło nam ono dech w piersiach. Przechadzając się w głąb morza mogliśmy docenić wszystkie walory krajobrazu morskiego, niebo, biegnące w nieskończoność morze i statki majaczące w oddali.
Następnie przejechaliśmy do Gdańska, gdzie odwiedziliśmy Europejskie Centrum Solidarności. Tam uczniowie szczegółowo zapoznali się z sytuacją społeczno-polityczną lat 80-tych XX wieku, kryzysem gospodarczym, stanem wojennym, działaniach MO i narodzinach Związku Zawodowego Solidarność. Z tarasu widokowego na dachu ECS podziwialiśmy panoramę Gdańska, w tym dawną Stocznię Gdańską, Stare Miasto, a także nowoczesne zabudowania miejskie.
Kolejnego dnia rano udaliśmy się na Pole Bitwy na Westerplatte. Przewodnik grupy opowiadał o sytuacji politycznej w przededniu II wojny światowej, o historii Wolnego Miasta Gdańsk oraz o bohaterskiej postawie obrońców Westerplatte. Spacerując alejkami dotarliśmy do wzgórza, na którym znajduje się Pomnik Obrońców Wybrzeża.
Następnie przechodząc ulicami Gdańska zatrzymaliśmy się przy budynku Poczty Polskiej, gdzie dowiedzieliśmy się, jak przebiegała obrona poczty we wrześniu 1939 roku i co stało się z jej obrońcami. Później udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej. Już na początku ogromne wrażenie zrobił na wszystkich nowoczesny budynek muzeum, który został podzielony na trzy części – przestrzenie, symbolizujące przyszłość, teraźniejszość oraz przeszłość.  Po zejściu do podziemi uczestnicy, pod okiem przewodników zwiedzili wystawę i wysłuchali poruszających opowieści o czasie, który zmienił życie milionów ludzi na całym świecie. W muzeum można było zobaczyć m. in. uliczkę przedwojennego miasta, sowieckie i hitlerowskie plakaty propagandowe, modele karabinów z czasów wojny, a nawet legendarny sowiecki czołg T34. Wizyta w muzeum była ogromnym przeżyciem, ponieważ uświadomiła młodym ludziom ogrom zniszczeń i cierpienia, które niesie za sobą wojna. Widok setek zdjęć pomordowanych Żydów, ściana zbudowana z replik walizek ludzi wywożonych do obozów zagłady czy rekonstrukcja zburzonego miasta wywołały niemałe wzruszenie. Wizyta w muzeum była niezwykłą lekcją historii, która długo nie pozwoli zapomnieć o okrucieństwie wojny.
Później zwiedzaliśmy miasto w zasięgu obwarowań XVII w. Starego Miasta, gdzie zobaczyliśmy: Fontannę Neptuna, Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką – największą średniowieczną świątynię z cegły w Europie, Wielki Młyn – Żuraw, przespacerowaliśmy się ulicą Długą i Długim Targiem oraz nabrzeżem Starej Motławy. Byliśmy nawet świadkami pracy ekipy filmowej, która na jednej z ulic Gdańska kręciła sceny do serialu telewizyjnego. Wszystkich zachwycił Kościół Mariacki i jego najważniejsze zabytki: zegar z XV wieku z kalendarium, planetarium i teatr figur, późnogotycki, dębowy ołtarz główny, figura Pięknej Madonny Gdańskiej, płyty nagrobne zasłużonych obywateli Gdańska, którzy pochowani są pod bazyliką. Wszystkim dech zaparła wspinaczka krętymi schodami na wieżę kościoła oraz widok na panoramę miasta.
Ostatnim punktem programu tego dnia było Muzeum Inkluzji w Bursztynie na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego, czyli stałej ekspozycji edukacyjnej pt. „Życie w lesie bursztynowym”. Jest to wystawa o powierzchni 50 m2, w której głównym elementem jest diorama lasu bursztynowego, gdzie gra i barwa świateł i głosy lasu przybliżają widzowi genezę bursztynu, jego historię, piękno i walory naukowe.
Trzeciego dnia ruszyliśmy do Gdyni, by zobaczyć port, a przede wszystkim Skwer Kościuszki i cumujące przy nabrzeżu - żaglowiec szkoleniowy Dar Pomorza oraz ORP Błyskawica, jedyny ocalały polski okręt zbudowany przed II wojną światową.
Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Eksperyment, gdzie budowaliśmy tamy, zapory, tworzyliśmy wodne wiry, podglądaliśmy zachowania zwierząt, przeżyliśmy trzęsienie ziemi, zajrzeliśmy do środka ludzkiego organizmu. Była to niezwykle kreatywna przygoda, która przybliżyła świat nauki, czyniąc go bardziej zrozumiałym.
Po tych niezwykłych doświadczeniach pojechaliśmy do Malborka, by zwiedzić Zamek Krzyżacki - najpotężniejszą twierdzę średniowiecznej Europy. Ten malowniczo usytuowany nad Nogatem kompleks trzech zamków, przez 150 lat był stolicą państwa krzyżackiego. Na miejscu przywitali nas przewodnicy, którzy bardzo barwnie i ciekawie przedstawiali historię Zakonu Krzyżackiego oraz opowiadali o poszczególnych komnatach zamku, przytaczając wiele ciekawostek. Obejrzeliśmy zbroje, jakie nosili Krzyżacy i broń, jaką się posługiwali. Widzieliśmy też wyposażenie kuchni, spichlerz i skarbiec zakonny oraz średniowieczną toaletę. Dowiedzieliśmy się także, jak zakonnicy ogrzewali swoje ogromne zamczysko.
Humor, pogoda i uśmiech na twarzach świadczyły o dobrej zabawie. Zobaczyliśmy mnóstwo ciekawych miejsc, wiele się nauczyliśmy i zrobiliśmy niezliczoną ilość zdjęć. Jeszcze długo będziemy wspominać tę wycieczkę.