WYCIECZKA DO WROCŁAWIA

27 maja 2016r. uczniowie z klas VI a, VI f, IV b i IV e wybrali się na jednodniową wycieczkę do Wrocławia - przepięknego miasta, które znalazło się wśród 230 miast świata w rankingu „Najlepsze miasta do życia” (w roku 2015).Wrocław  jako jedyne polskie miasto znalazł się też w pierwszej dziesiątce miejsc wartych odwiedzenia w rankingu brytyjskiego dziennika The Guardian. I z całą powagą należy tym rankingom przyznać słuszność. Wrocław wywarł na nas ogromne wrażenie.
Swoją wędrówkę po stolicy Dolnego Śląska rozpoczęliśmy od spaceru BULWAREM im. Xsawerego Dunikowskiego skąd mogliśmy podziwiać piękno tego miasta i zachwycać się rzeźbami Magdaleny Abakanowicz. Naszą uwagę zwróciły „Ptaki”- aluminiowe rzeźby znajdujące się przy kładce w Zatoce Gondol oraz „Rycerze Króla Artura” pod gmachem Muzeum Narodowego.
Istotnym punktem w programie naszej wycieczki było zwiedzanie PANORAMY RACŁAWICKIEJ - jednego z niewielu miejsc na świecie, gdzie podziwiać można relikt dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Wielkie malowidło (15x114m), dzięki zespoleniu szczególnych zabiegów malarskich (specjalna perspektywa) i technicznych (oświetlenie, sztuczny teren, zaciemnione, kręte podejście), "przeniosło" nas w inną rzeczywistość i inny czas. Panorama Racławicka to pierwsze i jedyne zachowane do dziś polskie dzieło tego rodzaju, którego pomysłodawcą był znany lwowski malarz Jan Styka i  znakomity polski batalista -Wojciech Kossak.
Kolejne miejsce, które nas zauroczyło to OSTRÓW TUMSKI  – najstarsza, zabytkowa część Wrocławia, która powstała na obszarze przepraw na Odrze, pomiędzy ujściem rzek Oławy na południu, Ślęży i Widawy na północy. Rzeka rozgałęziając się na liczne odnogi utworzyła tu wyspy, a jak są wyspy to i wiele pięknych mostów. Spacer po Ostrowie Tumskim w kierunku STAREGO RYNKU połączyliśmy z poszukiwaniem krasnali (a jest ich ponad 350). Podziwialiśmy wiele cudownych obiektów, z których wymienię, m.in. Archikatedrę św. Jana Chrzciciela zbudowaną w stylu gotyckim, Pałac Arcybiskupi, poprzedzony dziedzińcem z ozdobną bramą, pomnik św. Jana Nepomucena. Na RYNKU (placu o pow. 3,8 ha), który jest jednym z największych rynków staromiejskich Europy podziwialiśmy blok śródrynkowy, składający się ze Starego Ratusza, Nowego Ratusza i wielu kamienic.
Jednodniową wycieczkę zakończyliśmy w znanym, pięknym WROCŁAWSKIM ZOO. Tu, dzięki naszej przewodniczce - p. Violetcie, która „w czarodziejski sposób” załatwiła nam wejście z ominięciem półtoragodzinnej kolejki, mogliśmy zwiedzić AFRYKARIUM czyli miejsce, w którym podziwialiśmy faunę i florę Czarnego Lądu. Było bardzo duszno, ale warto było dla tych spotkań z rekinem – żarłaczem brunatnym, płaszczkami przepływającymi nad głową i różnorodnymi okazami zwierząt żyjących w Afryce. Oczy z zachwytem podziwiały roślinność spotykaną np. w dżungli Konga, wodospad i mniej urodziwe, wielkie  hipopotamy.
Wyczerpani trudami całodziennego zwiedzania, ale wzbogaceni o nowe doświadczenia, wiedzę historyczną, przyrodniczą, z zakresu historii sztuki, architektury, rzeźby, piękna polskiej Ojczyzny, wróciliśmy do domów.
Podziękowania dla pań opiekunek: J. Ulikowskiej, A. Redmann-Konofał, M. Hofman oraz wszystkich uczniów, którzy z godnością (w każdym miejscu!) reprezentowali Szkołę Podstawową w Drawsku Pom.  Słowa uznania dla autorki zdjęć - pani Marty Hofman.